Amandelbloesem route

De amandelbomen-route, ca. 9 km.

Percurso da amendoeira

Nice hike along the river valley of Ribeira das Mercês.

Start: Amendoeira, GPS: 37° 10' 26" N / 7° 57' 51" W - Google Map

Length: 7,9 km

Duration: 3h

Way marked.

Access: From the motorway A22 exit Loulé. Continue towards Barranco do Velho. In Clareanes turn right when you see the sign Amendoeira.

Startpunt van de wandeling: Amendoeira; een klein dorpje ten zuiden van Querença

Deze rondwandeling gaat over oude stenen paden, die eeuwen geleden al werden gebruikt. Dwars door velden en vervolgens langs de rivier Ribeira das Mercês. Het landschap is gevarieerd, weinig huizen onderweg en een veelzijdige vegetatie. Eind januari begin februari vele bloeiende amandelbomen. De wandeling is heel duidelijk gemarkeerd en makkelijk te lopen. Deels over zeer stille verharde wegen en deels over wandelpaden dwars door de velden. Er is onderweg geen gelegenheid om iets te eten of te drinken. De duur van de wandeling is ca 2,5 uur.

Hoe er te komen.

Neem bij São Brás de ringweg richting Loulé. Volg bij alle rotondes de weg naar Loulé. Enkele kilometers voorbij São Brás rechtsaf richting Querença. U komt in het gehucht Amendoeira. Ongeveer 100m. voor het café Mateus staat links van de weg het informatiepaneel van de wandeling (PR 11 LLE) Hier kunt u de auto parkeren.

Tip: de wandeling is goed te combineren met een bezoek aan Querença 7 km verder naar het noorden. Querença is een prachtig plaatsje, een plaatje! De kerk is een juweeltje en dateert uit de 16e eeuw. In Querença is bij de kerk een goed restaurant en een café.

Vervolg de weg door Amendoeira en ga bij de N396 rechtsaf. Volg de borden Bij de kerk kunt in parkeren. U kunt dezelfde weg terug of via Loulé terugrijden)

De wandeling.

U begint uw rondwandeling bij het informatiepaneel. Daarnaast staat op een paal de richtingaanwijzer: PR 11 LLE, SR. SR wil zeggen de aanbevolen looprichting (rode pijl op kaart). U begint hier op een oud pad omringd met stenen muren, die de inwoners van Amendoeira vroeger gebruikten als zij naar Loulé gingen. Na een kort stukje asfaltweg komt u weer op een heel oud pad. Hier een gevarieerde flora met onder andere veel kamperfoelie, klimop, dwergpalm, tijm, rozemarijn en orchideeën (in het voorjaar), cactussen en asperges. Bij Alcaria do Gato wordt op donderdag en zondag vaak gejaagd. Voor u afdaalt naar de valei van Mercês heeft u een schitterend uitzicht op Querença en Cerro do Negro. Hier bent u op het grensgebied van de Barrocal en de Serra. Bij de rivier aangekomen (punt X op de kaart) gaat de route rechtsaf. (als u hier even naar links gaat komt u bij een mooie oude watermolen; Moinho do Ti’Casinha).

U loop nu een flink stuk langs de Ribeira das Mercês naar de Fonte Filipe (bron). Hier wordt het bronwater gebruikt voor de irrigatie van de fruitboomgaarden en groentetuinen. Naast de bron een picknickplek met tafels, een geliefde plek voor Portugezen. Op deze plek is één route aanduiding verdwenen. Ga de brug over en vervolg de route op de asfaltweg. Daarna weer dwars over de velden over eeuwenoude paden langs indrukwekkende johannesbroodboombomen komt u bij het eindpunt van de wandeling.